همبستگی طایفه بساک - رضا بهمنی
گفتمان ، فرهنگ و آداب و رسوم، اجتماعی ، تاریخی ، خبری ، سرگرمی ، هنری ، تبلیغاتی و.......

در باره ما
 

رضا بهمنی متولدشهر الیگودرز - ساکن دزفول تماس 09166418320و 09396418320 ==================== برای بودن ، گاهی لازم است که نباشی ! شاید نبودنت ، بودنت را به خاطر آورد ...... اما دور نباش ........ دوری همیشه دلتنگی نمی آورد ...... فراموشی همین نزدیکی هاست ........ ==================== تاریخ گویای دردها ‘ شادیها ‘ حماسه ها ‘ ستیزها ‘ جستارها ‘ پیروزیها و شکستها و در کل زبان گویای دورانها و قضاوت کننده درباره اعصار و ادوار است و تاریخ که سینه از خماخم ایام پیر کرده همیشه در دل سخنها دارد که سخن تاریخ از بختیاریهای سربلند ‘ سخن شیرینی است. ==================== من وقتی به اجداد و نیاکانم و حرکتهای مثبت و تاریخی آنان می اندیشم به خود می بالم ‘ چرا؟ که آنها در طریق ضد استعماری گام برمیداشته و شدیدا بیگانه پرستی را رد نموده و مخالف این حرکت بوده اند . قوم پرافتخاری که هیچوقت به دنبال قوم گرائی نبوده اند و همیشه و همیشه با دلی صاف و ساده در خدمت وطن بوده اند . بسیار سربلندم که خون آن آزادگان همیشه سربلند را در شریانها و رگهایم دارم که اگر داعیه ایلخانی و ایلبیگی داشته اند ‘ این خواست و ادعا و حرکت با حفظ شرف خود ‘ خانواده و ایلشان عجین بوده و هرگز شرف و انسانیت خود را فدای مقام و مال و حکومت ننموده اند. ==================== از خداوند متعال خواستارم تا همه آنانکه از تبار بختیاری هستند بدون از جاجستگی و بی عشق به مقام و ثروت بدانند نسلشان چیست و ریشه و ملیت خود را به فراموشی نسپرند (که دوست به صافی دل نگرد و دشمن به تیرگی دل) . ==================== طایفه بساک ==================== بختیاریها به دو ایل بزرگ چهار لنگ و هفت لنگ تقسیم می شوند . هر ایل خود به طایفه های مختلفی تقسیم میشود . از طایفه های هفت لنگ میتوان دورکی ، بابادی ، دینارانی و ... را نام برد . چهارلنگ شامل ممیوند - محمود صالح(مم صالح) - موگوئی - کینورسی - زلقی و ... می باشد . بساک بزرگترین طایفه ممیوند (میوند) بوده بیشتر در محدوده شهرستان الیگودرز تا ازنا پراکنده اند. ولی امروزه در سایر استانها نیز مسکن گزیده اند . .کلانتری این طایفه در زمانهای قبل از انقلاب بعهده علی آقاخان ضرغامی و بهرام خان ضرغامی بوده است که هر دو برادر بوده اند . بهرام خان ، پدر غلامرضا خان ضرغامی بوده و غلامرضا خان دو فرزند بنامهای علی آقا خان و بهرام خان ضرغامی داشته که بهرام خان ضرغامی ریاست طایفه را بعهده داشته است . ==================== طایفه بساک به دو تیره تقسیم می شود 1.بزی 2.بساک که براساس همین شنیده ها به تیره بزی به خاطر وجود سه شخص بزرگ بنام صادق صلاتین و بهمن گرگین وضرغام بوده است. ==================== این وبلاگ بدور از هرگونه خود مطرح کردن ‘ بدور از هرگونه سیاسی بازی بدور از هرگونه تعصبات بیجا و رفتارهای کورکورانه پایگاهی خواهد بود برای گفتمان طایفه بساک و سایر اقوام . محلی برای همدلی و همزبونی های بیشتر و در واقع وحدت و انسجام و همبستگی و هم اندیشی طایفه . ==================== برای ارتقا’ فرهنگ ‘ برای پیشرفت و هرچه بهم نزدیکتر شدن دلها و نظرات و افکار از همه اندیشمندان صاحب نظران دوستان و علاقمندان دعوت به همکاری دارم . ما را در این راه یاری بفرمائید . ==================== ارادتمند شما - رضا بهمنی

 

لينك روزانه
 
دانلود کتابهای شریعتی
پیام مدیریت وبلاگ شماره 15
پیام مدیریت وبلاگ شماره 14
پیام مدیریت وبلاگ شماره 13
پیام مدیریت وبلاگ شماره 12
پیام مدیریت وبلاگ شماره 11
پیام مدیر وبلاگ شماره 10
پیام مدیر وبلاگ شماره 9
پیام مدیر وبلاگ شماره 8
پیام مدیر وبلاگ شماره 7
پیام مدیر وبلاگ شماره 6
پیام مدیر وبلاگ شماره 5
پیام مدیر وبلاگ شماره 4
پیام مدیر وبلاگ شماره 3
پیام مدیر وبلاگ شماره2
پیام مدیر وبلاگ شماره 1
مناجات نامه دکتر علی شریعتی
کیت اگزوز ریموت دار برقی
ارسال هوایی بار از چین
خرید از علی اکسپرس
براي تبادل لينک ابتدا لينک مارو بانام:  سومین همایش بزرگ گوگری(برادری) در جامعه ی بختیاری برگزار شد.   در وبلاگ ياسايتتان قراردهيد
 
كد هاي جاوا
 


نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید هفته :
بازدید ماه :
بازدید کل :
تعداد مطالب : 225
تعداد نظرات : 176
تعداد آنلاین : 1



 


سومین همایش بزرگ گوگری(برادری) در جامعه ی بختیاری برگزار شد.

سومین همایش بزرگ گوگری(برادری) در جامعه ی بختیاری برگزار شد.

سومین همایش گوگری(برادری) در جامعه ی بختیاری به مناسبت بعثت پیامبر اخلاق و برادری حضرت محمد(ص)، جمعه 9 خرداد ماه ساعت 2بعد از ظهر در تالار کاخ شهرکرد با هدف برسی و تقویت آیین گوگری(برادری) با حضور برخی از نخبگان بختیاری از جمله پروفسور محمود صالحی و دیگر چهره های سرشناس بختیاری برگزار شد.

 این همایش سومین سال پیاپی است که با هدف تقویت آیین گوگری(برادری) در جامعه ی لر بختیاری به میزبانی باب بهداروند در شهرکرد برگزار می شود.

لطفا در ادامه مطلب ملاحظه بفرمائید


.:  ادامه مطلب :.
|

نوشته شده در دو شنبه 12 خرداد 1393برچسب:,

توسط رضا بهمنی | لينك ثابت |


(بُساک=bosak)

(بُساک=bosak)

بساک درفرهنگ های فارسی: با گویش های« بَساک»وگویش پهلوی«posa k»به معنای افسر،تاجی که ازگل وریاحین واسپرغم ها وبرگ مورد،می ساختند وپادشاهان،بزرگان ودلیران روزهای عیدوجشن ومردمان درروزدامادی برسر می گذاشتند.(فرهنگ معین)

   دراصطلاح گیاه شناسی،کیسه ی کوچکی که درانتهای سیخک گل واقع شده وغبارگل درآن است،انتهای برجسته پرچم که محتوای دانه های گرده است،معنا شده است.(فرهنگ عمید)

  درکتاب مانندگی اسطوره های چین وایران مطلب زیر آمده که درخورتامل ونگرشی کارشناسانه است.این نگرش می تواند جنبه های تحول ودگرگونی های واژگان رادرزبان ایرانیان،ریشه یابی وبیان نماید؛زیراهنوز«ب»فلرسی در بختیاری«و»گویش می شود.مانند(آب=اَو)و...،دیگراین که روشن نماید« وَساک»همان شخصی است که سردودمان ونیای بزرگ طایفه ی « بُساک»ازشاخه چالنگ بختیاری می باشد.

  ((به طورمشابه درآبان یشت،دشمنانی ازقبیل «ارجاسب»،«کوی ویشتاسب»،«توس وپسران»،«وساک»و«فرنگراسیان» و«هوسراَونه»درجلب توجه بانو«اَردَویسُورا»کوشش کردند))

لطفا ادامه اش را در ادامه مطلب ملاحظه بفرمائید


.:  ادامه مطلب :.
|

نوشته شده در چهار شنبه 17 ارديبهشت 1393برچسب:,

توسط رضا بهمنی | لينك ثابت |


نمودارسازمانی ایل میوند

آپلود


|

نوشته شده در شنبه 23 ارديبهشت 1391برچسب:,

توسط رضا بهمنی | لينك ثابت |


نمودارسازمانی طایفه بسحاق (بساک)
آپلود
تهیه کننده: فریدون امیدیwww.mayvand.ir
 
استفاده ازاین نمودارباذکرمنبع بلامانع است

|

نوشته شده در شنبه 23 ارديبهشت 1391برچسب:,

توسط رضا بهمنی | لينك ثابت |


نمودار سازمانی قوم بختیاری

                        برای مشاهده برروی لینک زیرکلیک نمایید

 

  نمودار سازمانی قوم بختیاری


نمودارسازمانی ایل پرافتخاربختیاری


|

نوشته شده در یک شنبه 10 ارديبهشت 1391برچسب:,

توسط رضا بهمنی | لينك ثابت |


علی مردان خان بختیاری - خان چهارلنگ

علیمردان خان از مادری چون بی بی مریم ، معروف به سردار مریم بختیاری زاده شد. بی بی مریم دختر حسینقلی خان ایلخانی بختیاری و مادرش بی بی فاطمه دختر علیرضا خان کیانرسی بود . بی بی مریم در جنگ اول جهانی که بخشهایی از ایران اشغال و زیر نفوذ نیروهای استعمارگر روسی و انگلیسی قرار گرفته بود به طرفداری از نیروهای آلمان و عثمانی و علیه نیروهای اشغالگر روس و انگلیس قیام کرد .
بقول پروفسور گارثویت: این پیرزن برجسته روحی سرکش و فکری مستقل داشت و در تعیین سیاست بختیاری به ویژه در جنگ جهانی اول نقش مهمی ایفا کرد
پدر علیمردان خان، علیقلی خان چهارلنگ بود که در جوانی در اثر توطئه ای فامیلی وفات یافت و کودکی خود را نزد دایی های خود علیقلی خان سردار اسعد و خسروخان سردار ظفر گذراند و به مکتب رفت تا اینکه در سال ۱۳۰۲ بعد از مجزا شدن طوایف چهارلنگ از هفت لنگ به همراه برادر خود محمد علی خان به عنوان روسای این طایفه تعیین گردیدند . در سال ۱۳۰۰ با تشکیل حزب (( ستاره بختیاری )) علاقه و گرایش شدیدی به این حزب پیدا کرد ...
علیمردان خان در سال ۱۳۰۷ جمعیتی ...... بقیه اش را در ادامه مطلب بخوانید


.:  ادامه مطلب :.
|

نوشته شده در شنبه 15 بهمن 1390برچسب:,

توسط رضا بهمنی | لينك ثابت |


نظر یک همتبار دور ولی خیلی نزدیک

 

وقتی نظرات رسیده به وبلاگم را چک میکردم , به یک نظر برخورد کردم که پس از خواندن آن غرور و غیرت بختیاری را در زبان یک همتبار خوب و فرهیخته ای دیدم که واقعا ما بختیاریها اگر همدیگر را در سراسر ایران پیدا کنیم و اتحاد و همبستگی و همدلی را چاشنی روابط بکنیم میتوانیم حرف اول را در مملکت بزنیم . بختیاریها اصیل ترین , متمدن ترین , شجاعترین , باصلابترین قوم ایرانی است که چند دهه ای هست خود را گم کرده و بایستی همدیگر را پیدا کنیم و دست به دست هم برای اعتلای نام بختیاری کوشش کرده و یده واحده باشیم . نظر زیر از برادر ارجمند مجتبی فروزان , روزنامه نگاری در تهران که سالیان قبل توسط رژیم مزدور شاهنشاه به وصفنارد قدیم تبعید شدند و اکنون بر بختیاری بودن خود افتخار میکنند . این هم نظری ایشان که برای بنده فرستاده :

""  من یک بختیاری هستم و از 4 لنگ ها

جد من به علیمردان خان بر مییگردد.پدر بزرگ من کد خدا محمد تقی خان بختیاری پسر محمد هادی خان پسر حسین قلی خان بختیاری است.ما ساکن وصفنارد قدیم از بلوک غار در بالای شهر ری در تهران هستیم که در زمان 260 سال بیش به ایجا تبعید شده ایم.اگر در مورد ما اطلاعاتی دارید ایمیل کنید.عاشق بختیاریا هستم  ""

http://www.vasfenard.blogfa.com/

در وبلاگ مطلب بعدی را در مورد علیمردان خان بختیاری به افتخار این روزنامه نگار بختیاری ارائه می دهم .


|

نوشته شده در شنبه 15 بهمن 1390برچسب:,

توسط رضا بهمنی | لينك ثابت |


تاریخ قوم بختیاری
 

تـاریـخ قـوم بـخـتـیـاری


تاریخ بختیاری به قرن چهاردهم میلادی و دورهً زمامداری 200 ساله خوانین دورکی بر می گردد. هیچ تاریخ نگار حیات اجتماعی اقوام ایرانی  نمی تواند اهمیت ایل بختیاری و انسجام و پیوستگی سیاسی، اقتصادی و اجتماعی آنها را نادیده گیرد. ( به نقل از: خوانین و شاهان، فیلم مستند تحلیلی دربارهً بختیاریها، ساخته آر. گارت وایت ). آنچه در پی می آید بر گفته از کتاب " مورگان شوستر " است که از بختیاریها به عنوان مردمانی که برای احیاء مشروطیت جنگیدند یاد می کند:  "

.... سفارت روسیه دوباره مداخله کرد و با ارسال پیام تهدید آمیزی به سپهدار، در واقع از او خواست که از پیشروی به طرف تهران خودداری کند.  در 16 ژوئن ( 26 خرداد )، 8 هزار نفر از مردان مسلح بختیاری روانه تهران شدند و پس از آن که با مشروطه خواهان در قزوین هماهنگ شدند، علیرغم تلاش های همه جانبهً سفرای روس و انگلیس برای جلوگیری از عزیمت آنها به سوی تهران، عازم پایتخت شدند. در دوم تیرماه قوای بختیاری به قم در 120 کیلومتری جنوب تهران رسیدند. سردار اسعد، سرکرده ایل بختیاری به تهدیدات روسها و یا انگلیسیها وقعی نگذاشت و ضمن اعلام این که شاه باید به خواسته های او رسیدگی کند به پیشروی خود ادامه داد. روسها برای ترساندن انقلابیون مشروطه خواه دستور سازماندهی قوای نظامی اضطراری خود مستقر در باکو را صادر کردند تا به منطقهً شمال ایران اعزام شوند. نیروهای شاه در این هنگام به 5000 نفر در پادگان سلطنت آباد و 1350 نفر در قشون قزاق محدود می شد. 800 نفر از قزاقها تحت فرماندهی سرگرد لیاخوف روسی در تهران مستقر بودند که از این تعداد 500 نفر در شمال و 300 نفر در جنوب تهران مستقر بودند و خود را آماده مقابله با قوای بختیاری می کردند. روز 13 تیر قوای دولتی مستقر در کرج تا شاه آباد در 16 کیلومتری تهران عقب نشینی کردند و روز بعد درگیری نسبتاً شدیدی بین آنها و ملیون در گرفت. قزاقهای ایرانی به فرماندهی سروان زاپولسکی به همراه درجه داران روسی به مصاف مشروطه خواهان رفتند و یک افسر ایرانی خود را از دست دادند، و سه نفر دیگر کشته و 3 نفر زخمی شدند. مشروطه طلبان نیز 13 نفر تلفات دادند. روسیه در این زمان قوای خود را از باکو به طرف ایران گسیل کرده بود. در روز 17 تیر، سه هزار نفر از آنها وارد خاک ایران شده بودند و در 30 تیرماه به قزوین رسیدند و به رهبران مشروطه خواه هشدار دادند در صورت ادامهً پیشروی به سوی تهران با نیروهای خارجی متشکل از روسها و انگلیسیها روبرو خواهند شد. تلاشهای دیگری هم برای ایجاد ترس و ارعاب در میان ملیون صورت گرفت که به هیچ وجه کارساز نیفتاد.       در روز 19 تیر نزاعی بین قشون قزاق و مردان مسلح بختیاری در منطقه "بادامک" در 30 کیلومتری تهران رخ داد که چندان مهم و سرنوشت ساز نبود ولی بدنبال تداوم همین درگیری در روز 22 تیر ( 13 جولای ) بخشی از نیروهای ملی توانستند با اغفال قشون قزاق و نیروهای مسلح دولتی از خط دفاعی آنها بگذرند و در ساعت 6:30 صبح وارد پایتخت شوند. ملیون از نظر فرماندهی این عملیات خود را مدیون "اپریم خان" ارمنی میدانستند. در تمام روز درگیریهای خیابانی در تهران ادامه یافت. مردم با روی باز به استقبال قوای ملیون رفتند و روز 22 تیر را به عنوان روز رهایی خود جشن گرفتند. فردای آن روز سرگرد لیاخوف، فرمانده قشون قزاقها که نیروهایش در پادگان محاصره شده بودند طی پیامی به سپهدار، فرمانده قوای ملیون، شروط تسلیم قوای خود را اعلام کرد. ملیون در این مدت با نهایت خویشتن داری با نیروهای تحت محاصره عمل کردند. در روز 24 تیر، کل پایتخت به استثنای منطقهً مرکزی شهر در تصرف کامل مشروطه خواهان قرار گرفت. روز 25 تیر که فرا رسید محمد علی شاه با شمار انبوهی از محافظان و سربازان و خدمه خود به سفارت روسیه واقع در زرگنده پناهنده شد و از سلطنت کناره گیری کرد. شاه پیشتر موافقت وزیر مختار روسیه را در این زمینه جلب کرده بود. به محض اینکه محمدعلی شاه در سفارت روسیه جای داده شد پرچم های انگلیس و روسیه به صورت همزمان بر فراز ساختمان برافراشته شد. در همین حال، سرگرد لیاخوف، پس از تسلیم شدن خود و سربازانش پذیرفت از آن پس تحت فرماندهی قوای مشروطه خواهان وزارت جنگ دولت انقلابی عمل کند. در ساعات پایانی شب در کاخ بهارستان جلسه ای تشکیل شد و محمدعلی شاه به طور رسمی از سلطنت خلع و احمدمیرزا، فرزند 12 ساله اش به جای وی بر تخت نشست و مقرر شد عضدالملک، بزرگ خاندان قاجار، مدتی نیابت سلطنت را عهده دار شود. بنابراین در 25 تیر سال 1288، گویی حلقهً مفقوده در ایجاد نظام مشروطه در ایران پیدا شد و نیروهای مردمی با شجاعت و میهن پرستی و دلاوری توانستند در کوتاه مدت حکومتی را بر سر کار آورند که نماینده و معرف آنها باشد.

|

نوشته شده در پنج شنبه 13 بهمن 1390برچسب:,

توسط رضا بهمنی | لينك ثابت |


آفت در نشستهای بختیاری

در پی  صحبت های بعضی همتباران  که در رابطه با  نشستهای ایل میوند گفته شده واز اهداف بعضی از آقایان نگران بودند و گاها با تماس تلفنی یا حضوری ویا پیامک اظهار نگرانی کردند جناب آقای دکتر امیدی در سایت میوند www.Mayvand.ir پیامی به این شرح دادند که قابل توجه همتباران فهیم خوب بختیاری می باشد :

 باعرض سلام وادب به همتباران خوبم

درپی برگزاری سلسله نشستهای فرهنگی واجتماعی درخانواده بزرگ میوندسوالی که ازابتدای برگزاری این نشستهامکرر ازطریق این سایت وحضوری پرسیده می شوداین است که باتوجه به اینکه این جلسات فرهنگی واجتماعی بوده برخی با کاندیدمشخصی گفتگو وباصراحتترمعاملاتی راانجام داده اندتاخانواده بزرگ میوندراکه جمعیت کثیری هم داردراازدریچه همنشینی وهمگرایی واردونهایتاکاندیدموردنظررادریک پروسه مناسب معرفی وبه نحوی رای مردم رابرای ایشان بگیرند.

برخودلازم می بینم مطالبی رادراین خصوص به شرح زیربه اطلاع برسانم

الف)ضمن احترام ودرودبه همه بزرگوارانی که درراه حل وفصل مسائل ومشکلات خانواده بزرگ میوندتلاش می نمایندبایدیادآورشوم که انسانهایی فرهیخته دراین خانواده هستند که همیشه وقت وزندگی خودرا فدای سلامت وعزت این خانواده نموده اندپس جای نگرانی خاصی وجودندارد.

ب)دراین مسیرباعزت که جهت ارتقاء فرهنگی واجتماعی آغازشده انسانهای بزرگواری هستندکه مانع سوء استفاده شوندواین نشستها صرفا جهت امورات فرهنگی واجتماعی خانواده میوندبوده هرگونه سوء برداشت دیگررابایدبا منطق وبرخورداری ازآداب معاشرت وبامهرومحبت وبرادری مانع شدواین وظیفه همه دوستان است .

ج)مفتخریم به وجوددهها ریش سفیدباخرد،دهها جوان تحصیل کرده وهزاران مردوزن باصداقت وغیرتمند که تمام دنیارابا عزت وسربلندی کشورعزیزاسلامیمان وخانواده بزرگ بختیاری عوض نمی کنند واهل هیچ معامله ای برسردین ودنیا وملیت وعزت خویش نیستند.

ت) هیچ شکی درسوء استفاده ازصداقت وحقیقت وجودنداردوبصیرت وآگاهی راه مقابله باآن است.

ن) بایدآگاه بودکه بالاخره عده ای اهل معامله برسرزندگی وآینده مردم به نفع خویشتن هستندکه هیچ شکی درآن نیست واین افرادهم شناخته شده اندزیراقبل ازاین ،ازاین معاملات سودبرده اند.

د) حرفها ورنجها دراین خصوص فراوان است ودل مالامال ازخون وغصه رانمی توان گشودعقب ماندگی این خانواده بزرگ  همیشه ناشی ازخیانت عده ای نان به نرخ روزخور بوده است،ومردم مظلوم بختیاری ازاین خیانتها خون دلها خورده اند، مطمئن باشیدجزای خیانت به صداقت درپیشگاه خداوند نابخشودنی است آنهایی که سرنوشت مظلوم ترین انسانهارا برای کسب منصب درجلسات شبانه خویش به حراج می گذارنددیریا زودتاوان خیانت خویش راخواهندپرداخت.

ر)هیچ موضوعی بهترازدیانت ،محبت،اتحاد، برادری وهمبستگی نیست اما آفت آن انحراف ومصادره به نفع امیال شخصی است که پیوسته مواظبت ومراقبت ودوری ازساده لوحی رامی طلبد.

ن) ضمن توصیه به شرکت فعال درانتخابات بایددانست مردم عزیز ما درجمهوری اسلامی آزادندبا صلاحدید وتنها بانظرشخص خودبه کاندیدموردنظررای دهندوجای هیچ سفارشی دراین خصوص ازسوی هیچ شخصی نیست زیرا تشخیص مردم درانتخاب وکیل خویش مطمئنا بیشترودقیقتراست ونیازی به واسطه ودلال ناصالح دراین خصوص وجوندارد.

ج) افرادی که فکرمعامله برسرنوشت وصداقت مردم به ذهن کوچکشان خطورکرده اگررفتارزشت وناپسندخویش رامتوقف نکننددرتاریخ بختیاری نسل اندرنسل شرمسارومنفورخواهندبودوازاین حرکت مذبوحانه نیزنتیجه ای نخواهندگرفت.

ه) بنابراین اصل برهمگرایی،اتحاد،برادری وصداقت وتلاش جهت ارتقاء فرهنگی درسطح ملی بایدباشد وجلوگیری ازانحراف وسوء استفاده درجلسات طایفه ای نیزوظیفه همگان است.

سایت میوند


|

نوشته شده در پنج شنبه 6 بهمن 1390برچسب:,

توسط رضا بهمنی | لينك ثابت |


جلسه همبستگی و وحدت ایل میوند (پنجمین جلسه)

پنجمین جلسه وحدت و همبستگی ایل میوند به میزبانی طایفه عبدالوند در تاریخ 23/10/90 (جمعه شب) با حضور بیش از 600 نفر در سالن تالار آپادانا در شهرستان دزفول راس ساعت 20 برگزار گردید .

هدف از تشکیل جلسات وحدت و همبستگی , دید و بازدید برادران بختیاری ,  اخوت و برادری بین طوایف مختلف , شناسائی مشکلات و چالشهای ایل و برداشتن آنها , حفظ منافع ملی بختیاری ها , شناسائی و معرفی اندیشمندان صاحب نظران و نخبگان بختیاری و برنامه ریزی در جهت ارتقاء سطح علمی و فرهنگی ایل , ارائه راهکارهای مختلف در جهت آینده ای روشن بختیاری , تشکیل یک شورای مرکزی جهت منسجم کردن برنامه ها و برنامه ریزی بهتر ایده ها و نظرات , اتحاد و همگرائی ایل میوند با سایر طوایف غیر میوند و تعمیم هدف و برنامه های خود با سایر تیره و طوایف بختیاری و .................

انشاءاله بانیان و بزرگان این جلسات راهکارهائی ارائه بدهند تا جلسات بعدی تخصصی تر و کارشناسانه تر برگزار گردند و هرچه زودتر نشستی را با سایر قوم ها و طوایف غیر میوندی برگزار نمایند .

الان نیاز بیشتری به کار فرهنگی داریم تا در دنیای دیجیتال امروزی که با سرعت زیاد در حرکت است عقب نمانیم و با حفظ اصالت و تمدن گذشته بدون تعصبات بیجا و رفتارهای کورکورانه در میان سایر اقوام ایرانی حرفی برای گفتن داشته باشیم .

خداوند به همه برادران زحمت کش و غیرتمند , همتباران خوب و شهیر توفیق عنایت بفرماید .

در این همایش هر طایفه فرصت 20 دقیقه سخنرانی را داشتند که از طریق تریبون نظرات خود را به نیابت از طرف طایفه به سمع سایرین برسانند :

اولین طایفه شروع کننده سخنرانی طایفه بساک بود :

طایفه بساک: 1- رضا بهمنی   2- محمدتقی بساک  3- مهندس علی انصاری

طایفه ایسوند: 1- حاج امیرحسین پازند  2- آقای فرجی   3- غلامعلی فتاحی

طایفه حاجیوند : 1- آقای رشیدی       2- آقای جهانبخشی   3-

طایفه هیودی :  1- مهندس طرانی ملا   2- حاج آقا یوسفی

طایفه عبدالوند :  جمع بندی توسط آقای حسین خدیور

همایش در ساعت 23:30 به اتمام رسید


|

نوشته شده در یک شنبه 25 دی 1390برچسب:,

توسط رضا بهمنی | لينك ثابت |


بعضی رسومات طایفه بساک

اصولا در جوامعی که دارای بافت اجتماعی و فرهنگی سنتی هستند، اجبارها ی اجتماعی در همه حوزه ها دیده میشود.ازدواج نیز از این قاعده جدا نیست.در هنگام همسر گزینی، پسرو دختری که در این جوامع زندگی میکنند، نگاهی نیز به محدودیتهای فرهنگی و اجتماعی انتخاب  خود دارند. در مناطق بختیاری از گذشته این گونه اجبارها وجود داشته است.بدین شکل که والدین گزینه هایی را برای دختر یا پسر نشان میکردند و آنها کمتر می توانستند اعتراضی به این گزینه ها داشته باشند.اما امروزه با افزایش آگاهی والدین در مورد حق طبیعی دختر یا پسر در انتخاب هایشان ، افزایش سطح تحصیلات و افزایش سطح مراودات اجتماعی گزینه ها بیشتر شکل پیشنهاد دارند تا اجبار.البته چنانچه پسری انتخابی غیر از گزینه پیشنهادی خانواده داشته باشد،ممکن است با رفتارهایی  مانند طرد شدن ،از سوی خانواده خود مواجه شود که این تنها مختص قوم بختیاری نیست."ناف بران"رسمی بود که در گذشته در جریان همسر گزینی میان قوم لر و بختیاری متداول بوده است. بدین صورت که با به دنیا آمدن نوزاد دختر،ناف او را به نام پسر مورد نظر میبریدند و در عرف محلی میگفتند این دختر ناف بر فلانیست.بر این اساس در آینده بایستی با هم ازدواج میکردند.مردم محل نیز با دانستن این موضوع،هنگامی که دختر به سن ازدواج میرسید،به خواستگاری او نمی رفتند. میان طایفه بساک رسمی به نام "َبلَکِه "بلکه برون وجود داشت.در این رسم دستمالی به نام " َبلَکِه "نزد خانواده ای که نوزاد دختر به دنیا آورده اند برده می شد تا اورا برای پسرشان نشان کرده باشند. خواستگاری را در اصطلاح محلیِ بختیاری،َ"کدُخدایی" میگویند.در جلسه خواستگاری بزرگان و ریش سفیدان  هر دوطرف پس از گفتگو نظر خود را اعلا م مینمایند.
مهریه ،به صورت سکه یا زمین رایج است که به . .....لطفا در ادامه مطلب بخوانید .... بهمنی..........

 


.:  ادامه مطلب :.
|

نوشته شده در شنبه 3 دی 1390برچسب:,

توسط رضا بهمنی | لينك ثابت |


یوتاب بختیاری؛ شیرزن لر در رأس زنان خبر ساز تاریخ ایران

یوتاب بختیاری

زنان خبر ساز تاریخ ایران

یوتاب : سردار زن ایرانی که خواهر آریوبرزن سردار نامدار ارتش شاهنشاهی داریوش سوم بوده است. وی در نبرد با اسکندر گجستک همراه آریوبرزن فرماندهی بخشی از ارتش را بر عهده داشته است او در کوههای بختیاری راه را بر اسکندر بست . ولی یک ایرانی راه را به اسکندر نشان داد و او از مسیر دیگری به ایران هجوم آورد. از او به عنوان شاه آتروپاتان ( آذربایجان ) در سالهای ٢٠ قبل از میلاد تا ٢٠ پس از میلاد نیز یاد شده است. با اینهمه هم آریوبرزن و هم یوتاب در راه وطن کشته شدند و نامی جاوید از خود برجای گذاشتند.

آرتمیز : نخسیتن و تنها زن دریاسالار جهان تا به امروز . او به سال ۴٨٠ پیش از میلاد به مقام دریاسالاری ارتش شاهنشاهی خشیارشا رسید و در نبرد ایران و یونان ارتش شاهنشاهی ایران را از مرزهای دریایی هدایت می کرد. تاریخ نویسان یونان او را در زیبایی – برجستگی و متانت سرآمد همه زنان آن روزگار نامیده اند. آرتمیس نیز درست میباشد.

آتوسا : ملکه بیش از ٢٨ کشور آسیایی در زمان امپراتوری داریوش. هرودوت پدر تاریخ از وی به نام شهبانوی داریوش بزرگ یاد کرده است و آتوسا را چندین بار در لشگرکشی ها داریوش یاور فکری و روحی داریوش دانسته است . چند نبرد و لشگر کشی مهم تاریخی ....... ( در ادامه مطلب )


.:  ادامه مطلب :.
|

نوشته شده در شنبه 28 آبان 1390برچسب:,

توسط رضا بهمنی | لينك ثابت |


اشاره به چند نماد هنری و فرهنگی در بختیاری

فرهنگ بختیاری ها فرهنگ ارزشهاست . فرهنگی غنی و انسانی که میراث نیاکان ماست . زندگی با چنین فرهنگ و اندیشه ای بس گرامی و پسندیده است . طبیعتی بدور از آلودگی هاست .فرهنگ در بختیاری ریشه در تاریخ دارد . در اینجا به چند نماد فرهنگی و هنری اشاره می شود :

شعر و موسیقی:

در بختیاری موسیقی از جایگاه و خاستگاه ارزشمندی برخوردار است . موسیقی در ایل بختیاری بیانگر روح و روان مردمان است . وسیله ای برای خبر و رسانه گروهی است . تا آنجا که صدای ساز (تشمال) دشتها و کوهها را می پیماید و خبر را به دیگران میرساند . نغمه های موسیقی بختیاری نغز و دلکشند ، بسیار عمیق و در بیان روحیات با شکوه به بیان چگونگی حالات درونی می پردازد . در ایل بختیاری شعر جانمایه زندگی ایل است . شعر حضوری فعال و چشمگیر در زندگی بختیاری دارد . شعر و موسیقی در بختیاری از یکدیگر جدا نیستند بلکه دوشادوش همدیگرند .... "شلیل" ، "بیت " ، "دی بلال" ، "کمندونی" ، "ترکه بازی" ، "هی جار" ، "چهاردستمال" ، " سه پا " و ..........................

مهمان و مهمانی :

مهمانی در بختیاری فرهنگی بسیار عظیم و دارای ارزشی والاست . چرا که واقعا مهمان را حبیب خدا می دانند . مهمان نوازی از خصلتهای انسانی آنان است . با چهره باز و گشاده رویی به پیشواز مهمان میروند . و او را در (لامردون) در جای شایسته ای می نشانند و با مهربانی با او به "گپ" می پردازند .

نقشها:

نقش مایه هایی که به دست بانوان هنرمند ایل بر دست بافته ها بافته می شود . یکی دیگر از نمادهای فرهنگی فرهنگ بختیاری است . جانمایه این نقش ها همان اندیشه های ایلی است باورهای مردمی احساسی است . نمادهای فرهنگی ایل است . وقتی اندیشه ای بر ذهن هنرمند بختیاری نقش می بندد بر آن می اندیشد ..... و بر پهنه دستبافتش ثبت می کند.... خورجین ، فرش "بی بی باف" ، "خرسک" ، "شیردنگ" ، فرش زیر انداز ،جاجیم ، "برد شیر" و.......

برد شیر :

یکی دیگر از نمادهای فرهنگی همان نماد ویژه بختیاری (برد شیر ) است . برد شیر یک گونه پیکره تراشی از سنگ است . سنگی که بر گور سلحشوران و جوانان بعنوان نماد مردانگی و جوانمردی میگذارند . نماد مردان ایل است .

قصه و چیستان :

از دیگر نمادهای باارزش فرهنگی ، فرهنگ بختیاری قصه ها و چیستانها و زبانزدها است . در مجلسهای بختیاری حکیمانه و با فلسفه گفت و شنود می شود.با اندک واژه ها جمله ساخته و با اندک جمله ها بیان منظور می کنند . مردان و زنان در گفتارهایشان با اطمینان و پخته سخن می گویند . گاهی هم یک بیت شعر چاشنی جمله می شود . یک زبانزد (ضرب المثل) معنی را تکمیل میکند .

قصه حد و مرزی ندارد . آدمهای قصه ة همه جور آدمی هستند . از جن و پری تا کنارفروش دوره گردی که هر از گاهی به مال می آید . سلطان ، شاه ، دخترای پادشاه ، دالو حیله گر و ....

"چنه چنه" چیستان است . در میان جوانان ذوق آزمائی و سنجش دانائی است . گاه پیران نیز به این میدان می آیند. چیستان اگر چه در هنگام بیکاری و شبها مردمان ایل را سرگرم نیز میکند اما برای سرگرمی نیست ، تمرین و ممارست برای ذوق آزمائی و پرورش اندیشه و شکوفا کردن استعدادهای نهفته است .

شعرخوانی:

شعر و ادبیات شفاهی جایگاه گسترده ای را در اندرون دلهای مردان و زنان داراست تا آنجا که گذشته از کاربرد شعر در گفتگوهای روزانه زندگی ، نشستهای ویژه ای برای شعر خوانی برگزار میگردد . از آن میان وقتی شاهنامه خوانی و خسرو و شیرین ، و دیگر شاعران حکیم و خردمند توسط پیر دانا بیان می شود جمع مردان و زنان بختیاری همه گوش داده و چشم از زبان گویای شاهنامه خوان بر نمی دارند . گاهی میشود تا پاسی از شب از شور و شوق شاهنامه خوان داستانی از شاهنامه را می گوید و نه خود و نه کس دیگری گذشت زمان را حس نمی کند.

سخن پایانی : از خداوند یکتا سازنده و آفریننده بزرگ جهان هستی درخواست میکنم تا ایل جلیل بختیاری همچون گذشته همواره سربلند و سرافراز و  در نگهداشت فرهنگهای ریشه دار و خردمندانه و خداجویانه شان توانا باشند.


|

نوشته شده در یک شنبه 8 آبان 1390برچسب:,

توسط رضا بهمنی | لينك ثابت |


معرفی دو کوه معروف بختیاری

1- زرد کوه بختیاری

زرد کوه بختیاری با حداکثر ارتفاع بیش از ۴۲۰۰ متر دومین کوه زاگرس از نظر ارتفاع (پس از دنا) است.

این کوه در نزدیکی کوهرنگ در استان چهار محال و بختیاری در ایران قرار دارد.رشته کوه های زرد کوه بختیاری در جنوب غربی ایران و از انتهایی‌ترین قسمت غربی استان چهارمحال و بختیاری تا شرق و شمال شرق خوزستان امتداد یافته‌است. این رشته کوه یکی از غنی‌ترین ذخایر طبیعی آب ایران است و دو رودخانهٔ پرآب کشور (کارون و زاینده‌رود) نیز از دامنه‌های آن سرچشمه می‌گیرند.
از قلل زیبا و معروف آن می‌توان به شاه شهیدان، زرده، دوزرده، هفت‌تنان، کلونچین و کینو اشاره کرد. در این میان، قلّه کلونچین، با ارتفاع ۴۲۲۱ متر بلندترین قله زردکوه بختیاری است. همچنین قله شاه شهیدان هم ۴۱۵۰ متر بلندی دارد.

 

2- اشتران کوه

اشتران کوه‌، از بلندترین‌ رشته‌ کوه‌های‌ کوهستان‌ زاگرس است‌

این‌ رشته‌ کوه‌ بخشى‌ از چین‌خوردگى‌ زاگرس‌ (میانى‌) است‌ که‌ در امتداد شمال‌ باختری‌ - جنوب‌ خاوری‌ به‌ طول‌ حدود 50 کم و عرض‌ حدود 2 تا 11 کم در فاصله دو شهرستان‌ دورود و الیگودرز از استان‌ لرستان‌ قرار گرفته‌ است‌، به‌ گونه‌ای‌ که‌ از 10 کیلومتری‌ جنوب‌ خاور شهر دورود آغاز، و به‌ جنوب‌ روستای‌ چقاگرگ‌  منتهى‌ مى‌شود.
رودهای‌ کوچک‌ بسیاری‌ از این‌ قله‌ها سرچشمه‌ مى‌گیرند که‌ مهره‌ زرین‌، ماربره‌، گهررود، دره‌ دایى‌ و دره‌ دزدان‌ از آن‌ جمله‌اند. دریاچه گهر در یکى‌ از دامنه‌های‌ جنوب‌ باختری‌ اشتران‌کوه‌ و در دره گهررود قرار دارد.
دامنه‌های‌ اشتران‌ کوه‌ از دیرباز محل‌ استقرار برخى‌ طوایف‌ بوده‌ است‌؛ خاندان‌ فضلویه‌ که‌ از کردهای‌ شام‌ شمرده‌ مى‌شدند، پس‌ از مهاجرت‌ از آنجا و عبور از میافارقین‌ و آذربایجان‌، دامنه‌های‌ شمالى‌ اشتران‌کوه‌ را به‌ عنوان‌ محل‌ استقرار خود برگزیدند. آنان‌ بعدها به‌ اتابکان‌ لرستان‌ شهرت‌ یافتند.
مراتع‌ دامنه‌های‌ اشتران‌ کوه‌ مورد استفاده عشایر این‌ ناحیه‌ است‌. اشتران‌ کوه‌ و به‌ ویژه‌ دریاچه گهر دارای‌ جاذبه‌های‌ طبیعى‌ بسیاری‌ است.‌
این رشته کوه از لحاظ گونه‌های جانوری و گیاهی جزء مناطق حفاظت شده است و در سال ۱۳۴۸ جزء محیط زیست جهانی قرار گرفت.
از گونه‌های جانوری آن می‌توان به خرس قهوه‌ای، روباه، کفتار، گراز، گرگ خاکستری، بز کوهی، قوچ و از پرندگان می‌توان به عقاب، کبک، جغد، اردک و شاهین اشاره کرد که همگی تحت حفاظت محیط زیست می‌باشند.
در اشترانکوه پسته کوهی به فراوانی یافت می‌شود و پوشش گیاهی متنوع آن اعم از گون، ریواس و استپ‌ها در شیب ملایم بعضی نقاط و گل‌های طبیعی و خودرو محل مناسبی برای جانوران ساکن در اشترانکوه‌است که در آن زاد و ولد کرده و از آنان تغذیه می‌کنند.

 


.:  ادامه مطلب :.
|

نوشته شده در چهار شنبه 20 مهر 1390برچسب:,

توسط رضا بهمنی | لينك ثابت |


تعریف چهارلنگ و هفت لنگ بختیاری

براساس سنتی که در ایل وجود داشته‌است، گردش حکومت به‌وسیله مالیات سرانه‌ای بوده‌است که از دامداران می‌گرفتند و اقتصادِ حکومت خان‌ها براساس همین مالیات بود. این مالیات بر اساس میزان تولید فرآورده‌های دامی به نوع مراتع و وسعت آن و شمار دام و شمار نفراتی که در ایل قدرت کارایی در امر تولید دام و پرورش آن را داشته‌اند، بستگی داشته‌است. همه بختیاری از لحاظ گرفتن مالیات به دو بخش تقسیم می‌شد:

از یک بخش که دام زیادتر و مراتع بهتر داشته‌اند مالیات بیشتری دریافت می‌شد و از بخش دیگر مالیاتِ کمتر. واحد گرفتن مالیاتِ دامی در ایل، بر حسب مادیان تعیین می‌شد. برای هر راس مادیان، سالانه مقداری پول از ۱۰ ریال تا ۳۰ ریال به معیار آن زمان دریافت می‌کردند. جدول اخذ مالیات به شرح زیر بوده‌است:

۴راس گاو = یک راس مادیان = ۱۰ ریال مالیات

۴راس خر = یک راس مادیان = ۱۰ ریال مالیات

۱راس مادیان = یک راس مادیان = ۱۰ ریال مالیات

چون یک راس مادیان برابر واحد گرفتن مالیات دامی به معنی چهارلنگ محسوب می‌شده، افراد این منطقه که مشمول پرداخت این نوع مالیات بودند به چهار لنگ معروف شدند. گروه دیگر که قدرت مالی بیشتر داشتند همین مقدار مالیات را به اندازه هفت لنگ مادیان می‌داده‌اند یعنی دوراس مادیان(هشت لنگ) منهای یک لنگه یعنی هفت لنگ مادیان می‌داده‌اند. روی این اصل مردم این منطقه به نام هفت لنگ معروف شدند. جدول زیر این طبقه بندی را نشان می‌دهد:

۷راس گاو = یک مادیان = ۱۰ ریال مالیات

۷راس خر = یک مادیان = ۱۰ ریال مالیات

۱راس مادیان + سه لنگ مادیان = ۷لنگ مادیان = ۱۰ ریال مالیات

در مورد همین مالیات گرفتن، خان‌ها به دلایل سیاسی در خود ایل و نزدیکی و دوری طایفه‌ها به خان‌ها، بین طوایف فرق می‌گذاشتند و به بعضی‌ها امتیازاتی می‌دادند. گرفتن مالیات توسط کلانتران ایل انجام می‌گرفت و درعوض خود این کلانتران از پرداخت مالیات معاف بودند.


ایل بختیاری با توجه به تقسیمات درونی به دو «دسته» بزرگ هفت‌لنگ و چهارلنگ تقسیم می‌گردد که هرکدام دسته را «ایل» می‌نامند.
اگر هر کدام از این‌ها را ایل جداگانه‌ای بدانیم هر کدام از آنها به چند «طایفه» بزرگ تقسیم می‌گردند و سپس هر طایفه خود به «تیره»های متعدد، هر تیره به چند «تش» و هر تش به چند «کربو» و هر کربو به چند «خانوار» تقسیم می‌گردد.
 

ایل
طایفه (باب)
تیره
تش
اولاد (کربو)
مال
خانوار
 

واحد مسکونی خانوار عشایری سیاه چادر و چند خانوار که در کنار هم در سیاه چادرها زندگی می‌کنند یک «مال» را تشکیل می‌دهند، سیاه چادرها را بهون نیز می‌نامند.
در گذشته بختیاری چهارلنگ به پنج طایفه بزرگ و امروزه آنها را به چهار طایفه بزرگ تقسیم نموده‌اند.
ولی تقسیم‌بندی در مورد هفت‌لنگ حداقل در سال‌های اخیر ثابت و آنها را به چهار باب تقسیم نموده‌اند.
و طایفه را معادل باب در نظر گرفته بودند. طایفه هفت‌لنگ بختیاری مشتمل بر چهار طایفه بزرگ‌، دورکی، دینارانی، بابادی، و بختیاروند (بهداروند) می‌باشد.
 

باب:
پسوندی است که مفهوم پیوستگی و همبستگی طایفه‌ها را می‌رساند و یادآور دورانی است که قدرت مرکزی ضعیف و قدرت‌های محلی نیرومند بوده‌اند سرزمین بختیاری که توسط کوه‌ها و رودهای متعددی به مناطق کوچکتری تقسیم می‌شوند.
 

تش‌: درطوایف مختلف بختیاری هر تیره به چند تش تقسیم می‌گردد. تش واحدی است ذهنی چون در یک لحظه زمانی شاخه‌های مختلف آن که به اولاد شهرت دارند قابل رویت نیستند سرپرستی هر تش را فرد کاردان و فعال و سر و زبان‌داری از همان تش به‌عهده دارد که به ریش‌سفید مشهور است معمولا ریش‌سفیدان افراد پخته و کاردانی هستند که از طرفی رتق و فتق امور اجتماعی تش به‌عهده آنهاست واز طرف دیگر رابطی هستند بین کدخدایان و کلانتران و اجرای امور سیاسی تش. خانوارهای یک تش همه با هم خویشاوند نزدیک و دارای نیای مشترک نیز می‌باشند.
 

اولاد: در تقسیمات سنتی در عشایر بختیاری هر تش به چند اولاد تقسیم می‌گردد که بدان «کربو» (پسروپدر) نیز می‌نامند هر اولاد از حدود ده‌ها خانوار تشکیل می‌گردد و بطور متوسط هر خانواری داری یک بهون (سیاه چادر) است که واحد مسکونی عشایر بحساب می‌آید. هر اولادی دارای ریش‌سفیدی است که از بین مردان کاردان همان اولاد می‌باشد. در جوامع سنتی ایلی معمولا تمامی ساکنین دهی از یک اولاد می‌باشند و امکان دارد عده‌ای بعنوان «وابسته» در کنار آنها با اجازه آنها و برای آنها فعالیت نموده و سال‌ها زندگی وابسته خود را ادامه دهند.
 

مال‌: از نظر ساخت سنتی اولاد آخرین رده تقسیم ایلی در عشایر بختیاری است که اجزاء آن به خانوار می‌رسد.


|

نوشته شده در دو شنبه 18 مهر 1390برچسب:,

توسط رضا بهمنی | لينك ثابت |


فال نخود در رسوم بختیاری

درميان عشاير بختياري يكي از رايج ترين نوع تفال يا فال گرفتن كه معمولا افراد مسن حالا يا توسط مردان و يا زنان گرفته ميشود علاوه بر انواع آنها توسط تسبيح فال با نخود است كه بسيار به واقعيت نزديك ميباشد و باور كنيد رد خور ندارد ..براي گرفتن فال با نخود ابتدا 41عدد نخود كه هم اندازه باشند را جدا ميكنند .سپس آنها را روي قالي يا مكاني صاف ميگذارند و سپس توسط دوتا دست انها را جدا ميكنند بطوري كه مقداري توسط دست راست و مقداري توسط دست چپ و مقداري هم در وسط بماند آنها را به سه قسمت مساوي تقسيم ميكنند....سپس نخود هاي هر قسمت را 4تا 4تا از هم جدا ميكنند ...مثلا قسمت سمت راست را همينطور 4تا 4تا جدا ميكنند ..چند حالت امكان دارد اتفاق بيفتد ...يا يكي باقي ميماند يا دو نخود ياسه و يا 4نخود باقي ميماند كه نخودهاي باقي مانده را در بالا قرار ميدهند و سپس به سراغ نخودهاي وسطي رفته و آنها را نيز 4تا 4تا جدا ميكنند و هرچه باقي مانده بود را در بالا و جداي از نخودها مقابل نخودهاي باقي مانده از ستون اول قرار ميدهند و سپس به سراغ نخودهاي قسمت سوم كه توسط دست چپ جدا شده رفته و انها را جدا ميكنند و هرچه باقي مانده بود در برابر ديگر نخودها قرار ميدهند در يك رديف ...چند حالت اتفاق ميافتد كه بهترين آن اگر در رديف سمت راست يك نخود و در رديف وسط دوتا و در رديف سوم هم دوتا باقي بماند كه جمعا 5تا ميباشند اي فال را 5تن آل عبا ميگوبند كه بهترين نوع فال است و مرادش حاصل ميشود و اگر از هر ديف 4تا بماند كه در مجموع 12 تا ميباشند نيز به آن 12امام ميگويند كه خوب است . در حاتي ديگر از هركدام سه تا ميماند كه به ان نوح نبي اله ميگويند و يا حالي از ستون اول يكي .ستون دوم سه تا و ستون سوم هم يكي كه اين هم خوب است ...خلاصه افراد حرفه اي تر باقي مانده نخودها را باهم قاطي و مجددا به سه قسمت و سپس 4تا4تا جدا ميكنند و نخود هاي باقي ماده را بازهم قاطي و 4تا4تا جدا ميكنند و سپس به تفسير و تجزيه و تحليل ان ميپردازند و خلاصه انگار حرف دل شما را ميزنند و بسيار واقعيت دارد ...چند وقت پيش كه از در سبزقبا در دزفول رد ميشدم مردي را ديدم كه داشت با نخود فال ميگرفت و كلي هم مشتري داشت ...خلاصه در شبهاي سرد زمستان زير سياه چادر اين نوع تفال هم براي خودش حكايتي شيرين دارد...ازاينكه شايد مطلب را بخوبي نرسانده باشم از همه شما عزيزان پوزش ميخواهم ...


|

نوشته شده در پنج شنبه 14 مهر 1390برچسب:,

توسط رضا بهمنی | لينك ثابت |


مال کنون بختیاری

مال کنون بختیاری

ايل بختياري را بايد به عنوان يك ميراث انساني براي هميشه تاريخ به ثبت جهاني رساند زيرا تمامي جزييات قومي و نژادي اين ايل بزرگ و اصیل ايراني براي به وجود آوردن يك تمدن ريشه‌دار كافي است. تمدن ايران در درون خود از خرده‌تمدن‌ها و خرده فرهنگ‌هاي عميقي برخوردار است كه متاسفانه تا به امروز مورد توجه شايسته‌اي قرار نگرفته است.

مفاهيم زندگي در ايل بختياري نسبت به ديگر اجتماعات انساني و حتي ديگر ساختارهاي عشايري بسيار متفاوت است. اگرچه طي دهه‌هاي اخير به علت يكجانشين كردن .............

لطفا بقیه این مطلب را در ادامه مطلب بخوانید ... با تشکر . بهمنی .


.:  ادامه مطلب :.
|

نوشته شده در پنج شنبه 14 مهر 1390برچسب:,

توسط رضا بهمنی | لينك ثابت |


تاریخ سازان ایل بختیاری

جعفرخان سردار بهادر

جعفر خان سردار بهادر از رؤسای ایل بختیاری و از فاتحان تهران در جریان انقلاب مشروطه در ایران. پسر ارشد علیقلی خان سردار اسعد. پس از درگذشت پدرش به او نیز لقب سردار اسعد (سردار اسعد سوم) دادند. او وزیر جنگ ایران در زمان سلطنت رضا شاه بود و به دستور رضا شاه در ۵٫۱.۱۳۱۳ در زندان قصر کشته شد.

سردار ظفر بختیاری

 

==زندگی‌نامه ==
این سردار بختیاری در سال 1278 هجری قمری در روستای [[چقاخور]] در [[استان چهارمحال و بختیاری]] چشم به جهان گشود.


.:  ادامه مطلب :.
|

نوشته شده در چهار شنبه 30 شهريور 1390برچسب:,

توسط رضا بهمنی | لينك ثابت |


صفحه قبل 1 صفحه بعد

موضوعات
 » حرف های بزرگان
» درباره روستاهای گلبهار
» شعر - پیامک
» شعر های بختیاری
» شعر سایر
» پیامک های بختیاری
» پیامک سایر
» حکایات روایات و ضرب المثلها
» جملات زیبا و آموزنده ، نکات جالب
» درباره بختیاری ها
» عکس
» عکسهای بختیاری
» عکسهای روستای گلبهار بهمنی علیا
» تبلیغات ، سرگرمی ، طنز
» شخصی (مدیر وبلاگ)
» گفتمان مدیر وبلاگ
» دانستنی ها
» تبریک - تسلیت
 

لينك دوستان
 » مجالگاه منجزی » هیجار بختیاری -محمد رسول سعدی جلیلوند » کوهستان سرد الیگودرز » شعر و ادب -امیدعلی اسکندرپور » آموزش خانواده‘ مهارتهای زندگی‘ وغیره » حسن سلمانی » کر بختیاری - دزفول 11 » مسلم مومبینی (بنیانا) » دل گرفته ها با امیر » شرکت تعاونی عسل بساک » دانلود/جک/اس ام اس/عکس/تیکه » خواستی بیا تو » آیاپیر (خرم سعیدی) » طایفه بَزّی - وحید » احسان پرنیان » مندیر » مالکنون (زهره اسدی شیخ رباط) » شرکت جاوید دشت ایرانیان » وبلاگ اختصاصی پوراندخت زلقی » روستای قل رومزی - جناب عبداله زاده » کیانی قلعه سردی - شاعربختیاری » سیری در فرهنگ بختیاری - امید » فال حافظ - سایت پیچک » وصفنارد قدیم - مجتبی فروزان » عبدالرضا شهبازی - شاعر » عزت اله بهمنی - شاعر » افسانه بهمنی - شاعر » محمد حمیدی - شاعر » روستای باجگیران - احمد صالح زاده » محمد ایسوند نبوتی » بنه وار - رهدار » فرهنگستان بختیاری » دنیای کوچک من - مژگان » علی چکانی (طایفه چکانی چهارلنگ) » عبدالحسین رحیمی - آبشارشوی » آژانس خبری بختیاری » سایت روستاهای ایران (عسگری) » سایت میوند - دکتر فریدون امیدی » صادق صادقی - طایفه بساک » شیمبار - خانم عزیزی (مژده) » شمیم (شاهپورآباد) - محمودی » شول آبادالیگودرز - امید » طایفه آسترکی - عبدالهی » گروه سرگرمی روزنه » درج آگهی رایگان » the best site of music » نقاب - (سهیلا بیگلرخانی) » وبلاگ شخصی حسین چراغی » برد شیر (علیداد) » تاریخ و فرهنگ بختیاری(پوراندوخت) » سرود بخت یاری(بهمن کیهان بختیار) » اصالت بختیاری(ابوذر رحیمی) » سایت شخصی دکتر محسن رضائی » آژانس خبری بختیاری » وبلاگ خانم چراغی (شاعر) » مجتبی صفری - هیودی » شرکت مهدآوران (برادران مهدور - اصفهان) » کیت اگزوز » زنون قوی » چراغ لیزری دوچرخه

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان گلبهار بهمنی علیا و آدرس bahmani.LoxBlog.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





»فال حافظ

»جوک و اس ام اس

»قالب های نازترین

»زیباترین سایت ایرانی

»جدید ترین سایت عکس

»نازترین عکسهای ایرانی

 

آرشيو
 

مهر 1396
بهمن 1394
خرداد 1394
مهر 1393
شهريور 1393
مرداد 1393
خرداد 1393
ارديبهشت 1393
بهمن 1392
شهريور 1392
تير 1392
خرداد 1392
ارديبهشت 1392
فروردين 1392
اسفند 1391
بهمن 1391
دی 1391
آذر 1391
آبان 1391
مهر 1391
شهريور 1391
مرداد 1391
تير 1391
خرداد 1391
ارديبهشت 1391
فروردين 1391
اسفند 1390
بهمن 1390
دی 1390
آذر 1390
آبان 1390
مهر 1390
شهريور 1390

 

نويسنده
 
نویسندگان
 
طراح قالب
  
(function(i,s,o,g,r,a,m){i['GoogleAnalyticsObject']=r;i[r]=i[r]||function(){ (i[r].q=i[r].q||[]).push(arguments)},i[r].l=1*new Date();a=s.createElement(o), m=s.getElementsByTagName(o)[0];a.async=1;a.src=g;m.parentNode.insertBefore(a,m) })(window,document,'script','//www.google-analytics.com/analytics.js','ga'); ga('create', 'UA-52170159-2', 'auto'); ga('send', 'pageview');